سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران سربلند

 

آن که کرده وى به جایى‏اش نرساند ، نسب او را پیش نراند . [ و در روایت دیگرى است : ] آن که گوهر خویشش از دست شود ، بزرگى تبار وى را سود ندهد . [نهج البلاغه]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?سیدشهاب الدین عالمیان

شنبه 86/6/24  ساعت 11:52 عصر

خرازی:ایران شرایط مذاکره جامع با آمریکا را ندارد

«سیدکمال خرازی» وزیر امور خارجه دولت خاتمی که در مقطع حوادث 11 سپتامبرمدیریت این وزارتخانه را برعهده داشت، در مصاحبه ای در سالگرد این رویداد خاطرات و تحلیل خود از آن دوره را ارائه کرد و در بخشی از آن به تحلیل مذاکرات ایران و آمریکا پرداخت.

وی با اشاره به مذاکراتی که ایران در افغانستان و عراق با آمریکا داشته است، در حالی که آمریکا تهدیداتش علیه این دو کشور را با نگاه به ایران انجام داده است و از سویی هر روز به حجم و گسترده آن‌ها افزوده می‌شود؛ اظهارداشت:در افغانستان اگر مذاکره‌ای با آمریکا بوده است، صرفا برای حقوق خود و مردم افغانستان بود. درعراق هم اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد، فی نفسه اصالت ندارد، بلکه مذاکره‌ای است که صرفا ببینیم چگونه می‌توانیم حقوق خود و ملت عراق را بیشتر تامین کنیم، بنابراین ایران درپی منافع خودش است و امنیت ملی ایران درصورت تحقق منافع خود تامین می‌شود.

خرازی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا بر سرعراق گفت:«این یک مذاکره تاکتیکی است، نه راهبردی. چون آمریکایی‌ها عراق را اشغال کردند، طبیعتا با منافع ما تماس پیدا کرده‌اند.»

وی ادامه داد: «ایران در شرایط انجام مذاکره جامع با آمریکا نیست، اما طی مذاکراتی که با عراق در جریان بوده و احتمالا در آینده هم خواهد بود این امکان وجود خواهد داشت که به اهداف آمریکا در آنجا بیشتر واقف شویم و امکان تاثیرگذاری بر تصمیمات آنها را پیدا می‌کنیم. به طور کلی به مردم و دولت عراق کمک می کنیم تا کار را به دست خودشان بگیرند.»

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: همیشه گفته‌ایم که اگر آمریکایی‌ها اصل احترام متقابل را بپذیرند، ما ابایی از مذاکره نداریم، اما آن‌ها قائل به این اصل نیستند و به دنبال تحمیل نظر خودند وامکانات سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی لازم برای این کار را هم دارند. اگر به عنوان دو کشور برابر بتوانیم با هم صحبت کنیم و هرکدام استدلال‌هایمان را بیان کنیم، مذاکره امری مطلوب است، کما اینکه با سایر کشورها همواره این کار را کرده‌ایم و می‌کنیم، اما تن دادن به مذاکره‌ای که فقط تحقیر و تحمیل نظرات مقابل به ما باشد، قطعا پذیرفته نیست.

وی خاطر نشان کرد:«در حال حاضر زمینه‌ای برای اینکه مطمئن شویم آمریکایی‌ها حاضرند براساس احترام متقابل پای میز مذاکره بنشینند، فراهم نیست.»

خرازی در پاسخ به این پرسش که «تا کجا مذاکرات تاکتیکی درعراق می‌تواند ادامه یابد؟»، گفت:« شرایط ایجاب می‌کند که تا چه زمان به این مذاکرات ادامه دهیم. همیشه تصمیمات سیاسی را باید موکول به شرایط کرد.»

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به این پرسش که اما آمریکا در مذاکرات با ایران بر سر عراق ما را متهم به دخالت در این کشور و ایجاد ناامنی می‌کند، گفت:در اینکه چگونه باید مذاکره کرد تا میز مذاکره در عراق تبدیل به میزی برای اتهام زنی به ایران نشود، بحثی دیپلماتیک و فنی است که با توجه به واقعیات در صحنه مذاکرات باید راه حلی پیدا کرد تا نظر ما را تامین کند.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

هشدارهاشمی
درمان اقتصادایران
راه نجات کشور
خاتمی و اصلاح طلبی
قدری تامل
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

148699

بازدید امروز

18

بازدید دیروز

18

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

ایران سربلند
سیدشهاب الدین عالمیان
حدود26 سال سابقه ی اجرایی وفرهنگی درآموزش و پرورش تهران دارم.فارغ التحصیل رشته ی اقتصادازدانشگاه تهران هستم.

 لوگوی وبلاگ

ایران سربلند

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

86

 لینک دوستان

به وسعت دنیا
« یا مهدی ادرکنی »
دوستداران حقیقت
کوثر
وبلاگ حامیان وطن

لوگوی دوستان






















آوای آشنا

اشتراک