سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران سربلند

 

رأی با تأمل حاصل می شود و رأی خام پشتیبان بدی است . [امام علی علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?سیدشهاب الدین عالمیان

یکشنبه 86/4/24  ساعت 11:10 عصر

آیینه ی مطبوعات24/تیر/1386

تیترهای نخست مطبوعات

  • ایران: گفت‌وگوی ایران با مدیر دفتر زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس؛ بنزین پولی باقی نمی‌گذاشت
  • آفتاب یزد: نخستین اظهارنظر البرادعی پس از سفر معاون آژانس به ایران: امیدوارم ایران و آمریکا مستقیما مذاکره کنند
  • اعتماد: سران محافظه‌کار از عدم انعطاف جریانات اصول‌گرا ابراز نگرانی می‌کنند؛ سهم‌خواهی در اردوگاه اصول‌گرایان
  • اعتماد ملی: در پی انتشار یک سرمقاله در روزنامه ایرانی پدید آمد؛ بحرین از ایران درخواست احترام کرد
  • تهران امروز: به منظور ایمن‌سازی و با همکاری شهرداری؛ آتش‌نشانی ناظر ساخت و ساز می‌شود
  • جوان: بر اساس گزارش تازه کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب؛ 25 سال اسارت؛ دیپلمات‌ها زنده‌اند
  • جمهوری اسلامی: امضای توافق‌نامه صدور گاز ایران به اروپا از خاک ترکیه
  • جام‌جم: گزارش جام‌جم از مصوبه‌ای که هنوز اجرا نشده است؛ قیمت لبنیات در کش و قوس مصرف
  • جهان صنعت: ارسال یک نامه رسمی‌به پالایشگاه‌های ژاپن؛ ایران در ازای نفت ین خواست
  • حیات‌نو: افق‌های جدید مشاهده می‌شود؛ استقبال اروپا از توافقات ایران و آژانس
  • خراسان: تحرک گروه‌های سیاسی برای تعیین لیست‌های انتخاباتی
  • دنیای اقتصاد: اصلاح ساختار اداری ادامه می‌یابد؛ تصمیم راهگشا برای صنعت ملی
  • رسالت: وزیر مسکن اعلام کرد: واگذاری زمین برای ساخت5/1 میلیون واحد مسکونی
  • سیاست روز: به‌رغم فشارهای آمریکا با امضای تفاهم‌نامه‌ای در ترکیه تسریع شد؛ انتقال گاز ایران به اروپا
  • شرق: رییس‌جمهور اظهارنامه پر کرد
  • صدای عدالت: نمایندگان در گفت‌وگو با صدای عدالت عنوان کردند: بنزین آزاد ضرورتی انکارناپذیر
  • قدس: اروپا از توافق اخیر تهران و آژانس استقبال کرد؛ واکنش‌ها به پیروزی دیپلماتیک ایران
  • کیهان: گفت‌وگوی کیهان با دکتر اسداللهی کارشناس مسایل لبنان؛ پیشدستی حزب‌الله سرنوشت منطقه را تغییر داد
  • کارگزاران: رییس کمیسیون عمران مجلس خبر داد؛ حاشیه‌نشینان ایران 9 میلیون نفر
  • کار و کارگر: کارشناسان حقیقت‌یاب بین‌المللی: 3 دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان زنده‌اند
  • مردم‌سالاری: استقبال انگلیس از توافق ایران و آژانس
  • همبستگی: همبستگی گزارش می‌دهد: هجوم مردم به مترو
  • همشهری: تا پایان تیرماه؛ کارت‌های باقی‌مانده سوخت در پست باطل می‌شود

 

 

سهم‌خواهی در ارودگاه اصول‌گرایان

  اعتماد در تیتر اول خود نوشت: اصول‌گرایان که پس از مدت‌ها مجادله بر سر چگونگی رسیدن به همگرایی به تشکیل شورای 11 نفره رسیدند، هم‌اکنون فاز جدیدی از اختلافات درونی را تجربه می‌کنند. این موضوع میزان سهم‌دهی به گروه‌های عضو جریان اصول‌گرایان در انتخابات مجلس هشتم است، که با وارد شدن شورای مورد وثوق راست‌گرایان به مرحله اجرایی، خودنمایی کرده است... [با اشاره به تلاش تشکل‌های مختلف اصول‌گرا برای معرفی نامزدهای خود به شورای 11 نفره] این روند به گفته محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با سهم‌خواهی بیشتر برخی گروه‌ها برای کاندیداها با کندی مواجه شده است... [با اشاره به ترکیب شورای 6+5] ترکیب فوق به اندازه کافی برای نشان دادن میزان اختلاف سلیقه و وسعت تعدد تفکرات در میان اصول‌گرایان کفایت می‌کند، اما اگر این موضوع را نیز در نظر بگیریم که هریک از جریانات ذکر شده تعدادی کاندیدا از سوی گروه و تشکل متبوع خود دارند و قایل به گنجاندن آنها در لیست نهایی هستند، معضل جدید جریان اصول‌گرایان یعنی سهم‌طلبی معنا پیدا می‌کند. هرچند که آنها تلاش دارند با در دستور کار قرار دادن پروژه انحراف اصلاح‌طلبان بر روی اختلافات درونی خویش سرپوش بگذارند... اصول‌گرایان که در دو انتخابات شوراهای سوم و ریاست‌جمهوری نهم ضرورت ائتلاف را با تمام وجود احساس کردند، ماه‌ها پیش از انتخابات مجلس هشتم درصدد رفع اختلافات و رسیدن به یک نقطه مشترک برآمدند.

  این موضوع به اندازه‌ای برای جریان راست اهمیت داشت که ابایی از مطرح کردن آن در سطح عموم نداشت. چنانچه مهدی چمران زمانی گفت؛ ... ما در انتخابات شوراها از خدا پس گردنی خوردیم ولی هنوز عده‌ای بیدار نشده‌اند و در خواب و خیال هستند. اظهارات او به مقاومت گروه‌های مختلف اصول‌گرایی در مسیر راه ائتلاف برمی‌گشت... تا این لحظه فراکسیون اصول‌گرایان خلاق و حزب‌الله ایران با اعلام این‌که لیست انتخاباتی جداگانه‌ای ارایه خواهند کرد، راه خود را از دیگر گروه‌ها جدا کرده‌اند. هم‌چنین تشکل‌هایی که تن به تبعیت از شوراها داده‌اند نیز در مرحله اجرایی، با درخواست داشتن سهم بیشتر در لیست انتخاباتی، حاضر به کوتاه آمدن به نفع دیگران نیستند.

  اعتماد ملی نیز در این خصوص نوشت: [با اشاره به ترکیب اعضای شورای 11 نفره اصول‌گرایان] اصول‌گرایان در حالی که هنوز به ائتلا‌ف نرسیده‌اند به دنبال انتخاب کاندیداهای خود رفته‌اند. گویا نام کاندیداها از خود موضوع ائتلا‌ف برای آنان اهمیت بیشتری دارد و ائتلا‌ف پیش از آن‌که بر سر مبانی و محورهای حرکت در انتخابات مجلس و برنامه برای مجلس باشد، بیشتر بر سر کاندیداها و سهم گروه‌ها است. به تعبیر دیگر گویا سهم هر گروه از تعداد کاندیداها و خود کاندیداها قرار است برای اصول‌گرایان ائتلا‌ف را به ارمغان بیاورد... اصول‌گرایان با مشکل سهم‌خواهی بیشتر برخی گروه‌های خود چه می‌کنند: ‌باید جلویش را گرفت. این پاسخ محمدرضا باهنر به این سوال است. او گفته است‌: برخی گروه‌ها نیز سهم بیشتری برای کاندیداها طلب می‌کنند که باید جلویش را گرفت.... گروه‌های جدید به مشکلا‌ت اصول‌گرایان برای ائتلا‌ف افزوده شده است. اصول‌گرایان هنوز تکلیف خود را با گروه‌هایی مانند آبادگران و رایحه خوش خدمت و دیگر گروه‌های به وجود ‌آمده در دو انتخابات شوراهای شهر گذشته مشخص نکرده باید به گروه جدیدی که شکل‌گیری آن از حذف عماد افروغ از ریاست کمیسیون فرهنگی جدی‌تر شده است بیندیشند.  

 

اخبار ویژه

احمدی‌نژاد وزیر ارشاد را تحمل می‌کند

  به نوشته صدای عدالت، مشاور هنری رییس‌جمهور با تشبیه اختلافات رییس‌جمهور و وزیر ارشاد با اختلافات موجود در زندگی‌های زناشویی گفت: دو نفر در زندگی زناشویی ممکن است به این نتیجه برسند که نمی‌توانند با هم به زندگیشان ادامه دهند، اما برای جدایی به زمان بیشتری نیاز است و در این زمان همدیگر را تحمل می‌کنند! در شرایط کنونی نیز رییس‌جمهور سیاست‌های وزیر ارشاد را تحمل می‌کند! مشاور هنری رییس‌جمهور دیروز در یک برنامه تلویزیونی و در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که رییس‌جمهوری، وزیر ارشاد را تحمل می‌کند! جواد شمقدری در برنامه تلویزیونی مردم ایران سلام در مصاحبه‌ای نسبتا مفصل به قول خود به بیان آسیب‌شناسی سینمای ایران پرداخت و با بیانی بحرانی بودن وضعیت سینمای ایران به ارایه راه‌کارهای خود پرداخت. 

نگرانی خانواده دانشجویان زندانی

  اعتماد ملی ‌‌نوشت: با گذشت نزدیک به 40 روز از بازداشت عباس حکیم‌زاده و علی صابری دو دانشجو از 8 دانشجوی بازداشت‌ شده دانشگاه امیرکبیر خانواده آنها هم‌چنان از وضعیت فرزندانشان بی‌اطلا‌ع هستند. طیبه وحدتی مادر حکیم‌زاده ضمن ابراز نگرانی نسبت به این وضعیت شرایط جسمی‌‌فرزندش را با توجه به بیماری انحنای ستون‌‌فقرات نگران‌کننده توصیف کرد و نسبت به احتمال بروز مشکلی جبران‌ناپذیر، ابراز ناراحتی کرد. در همین راستا مادر علی صابری که از وضعیت فرزند خود بی‌اطلا‌ع است از فراهم نشدن شرایط ملا‌قات و یا تماس تلفنی با فرزندش گلا‌یه کرد.

 

اعتراض آیت‌الله منتظری به سنگسار

  به نوشته اعتماد، آیت‌الله حسینعلی منتظری اجرای حکم سنگسار مردی به نام جعفر کیانی در تاکستان را خلاف موازین توصیف کرد. وی با برشمردن دشوار اثبات زنای احصان حکم سنگسار را مترسکی نامید که برای پرهیز مردم از گناه بسیار بزرگ وجود دارد. در همین حال وزیر امور خارجه کانادا این سنگسار را نقض تعهدات ایران به پیمان‌های بین‌المللی حقوق شهروندی، سیاسی و حقوق بشر ارزیابی کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا مانع اجرای سنگسار مکرمه ابراهیمی‌دیگر محکوم به سنگسار شوند.

 

ادعای رسالت درباره دستگیری یک اصلاح‌طلب به اتهام همکاری با اشرار

  رسالت مدعی شد: عضو یکی از احزاب دوم خردادی به اتهام همکاری با شرور منطقه سیستان و بلوچستان دستگیر شد. ی ـ م عضو یکی از احزاب مدعی اصلاحات به اتهام همکاری با عبدالمالک ریگی شرور منطقه سیستان که هم‌اکنون با فرار به پاکستان و همکاری با آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کند دستگیر شده است. این روزنامه در ادامه نوشت: نکته قابل توجه در این میان سکوت روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی است که معتقد به گردش سریع اطلاعات هستند و دانستن را حق مردم می‌دانند، با گذشت 2 هفته از بازداشت این عضو مدعی اصلاح‌طلبی به اتهام همکاری با شرور سنگدل منطقه سیستان که دست وی در جنایات تاسوکی و... آشکار است سکوت اختیار کرده و هیچ موضعی در این زمینه نگرفته‌اند.

 

تغییر غیرمنتظره رییس کمیته علمی ‌المپیاد جهانی فیزیک

  صدای عدالت نوشت: رییس کمیته علمی ‌و برنامه‌ریزی المپیاد جهانی فیزیک به‌طور غیرمنتظره‌ای در روز افتتاحیه این المپیاد تغییر کرد. محمد سپهری‌راد رییس کمیته علمی‌ و برنامه‌ریزی المپیاد جهانی فیزیک که از مدت‌ها پیش تدارک برگزاری هرچه بهتر این رویداد بزرگ علمی‌را می‌دید، از سوی وزارت آموزش و پرورش سمت خود را به اجتهادی واگذار کرد. سپهری‌راد در مراسم آغازین المپیاد جهانی فیزیک در هنگام سخنرانی متن خود را به‌طور نامنظم (صفحات جابه‌جا شده) قرائت کرد و همهمه را در مراسم موجب شد.

 

استقرار پلیس در تمام خیابان‌ها و پارک‌ها

  اعتماد نوشت: از هفته آینده برخورد با زنان بدپوشش تشدید می‌شود، تعداد گشت‌های سیار پلیس افزایش می‌یابد و تعداد ماموران پلیس دو برابر می‌شود. پس از مانورهای گشت‌های ارشاد در سطح شهر و نشست خبری رییس طرح امنیت اجتماعی در هفته گذشته، این بار رییس پلیس تهران بزرگ توقف‌ناپذیر بودن طرح ارتقای امنیت اجتماعی و تشدید چندباره برخورد با پوشش زنان را اعلام کرد. سردار احمدرضا رادان گفت: این طرح با جدیت تمام در حال اجرا است و تعداد ماموران پلیس به کار گرفته شده از اول مردادماه دو برابر می‌شود. در حالی که نیروهای گشت ارشاد از آغاز تابستان در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مستقر شده‌اند، رادان از اضافه شدن مکان‌های جدید و استقرار ماموران بیشتر در این اماکن خبر داد. به گفته وی از اول مرداد گشت‌های ارشاد چند برابر می‌شود و تمام معابر و خیابان‌های تهران و نیز پارک‌ها و تفرجگاه‌ها تحت پوشش نیروهای گشت قرار می‌گیرند. 

نگاه متفاوت دو روزنامه به نتایج دیدار اقتصاددانان منتقد با احمدی‌‌نژاد

  دو روزنامه وابسته به دو جناح سیاسی، با چاپ یادداشت‌هایی درباره دیدار اقتصاددانان با احمدی‌نژاد اعلام موضع کردند.

  شرق نوشت: رایزنی‌های اقتصادی طی چند روز گذشته میان اصول‌گرایان دولتی و 57 اقتصاددان منتقد به خوبی سیمای ماهیت موجود اقتصاد اجرایی را پشت ویترین قرار داده است. البته بدون‌شک این رویارویی گشایشی بزرگ بود. هرچند که به هیچ هدف مشخصی ختم نشد یا به مفهوم بهتر ظهور انتقاد 57 اقتصاددان تنها فضایی را برای بگومگوهای اقتصادی باز کرد بدون آن‌که تغییری در پیکان تند و تیز اقتصاد اجرایی ایجاد کند، اما در نهایت و در یک نگاه حداقلی مسیر نفوذ انتقاد به اقتصادی را باز کرد که به نظر می‌رسید تمایلی برای نشستن در کنار منتقدان ندارد. یک سال گذشته دولت و طرفداران اصول‌گرای آنها وقتی 50 اقتصاددان نامه هشدار را امضا زدند تنها به اندازه چند پرس کلمات گره خورده ایدئولوژیک برای آنها ارسال کردند، اما امسال همه چیز تغییر کرده است... طی دو روز گذشته رسانه‌های خبری نزدیک به دولت با تیتر کردن همان ارقام قبلی به توجیه اقتصاد در دولت نهم یا به عبارتی تبلیغ معکوس ارضای فکری منتقدان پرداخته‌اند. در صورتی که می‌توان به جرات گفت که 57 اقتصاددان نه تنها قانع نشده‌اند بلکه در گوشه و کنار محافل اقتصادی گروه بیشتری از اقتصاددانان با نگرانی از ادامه اراده‌گرایی، بدون پشتوانه علمی‌در اقتصاد اجرایی سخن می‌گویند... چرا باید دولتی‌ها تا بدین حد ثابت‌قدم در اثبات اسطوره‌گرایی اقتصاد در دولت نهم باشند؟... اگر اندیشه اقتصادی در دولت نهم بر بی‌همتایی خود معتقد است شاید بهتر باشد جریان روبه‌رو شدن با منتقدان را قطع کند. در غیر این صورت تبلیغ یکتایی الگوی اقتصاد دولتی پس از اتمام میزبانی از اقتصاددانان هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد.

  و اما رسالت در سرمقاله خود نوشت: نشست 6 ساعته رییس‌جمهور و برخى از اعضاى کابینه با 50 تن از اقتصاددانان نشان داد که دولت نهم نه تنها تعامل با نخبگان را یک ارزش مى‌داند بلکه گوش شنوایى براى شنیدن نقادى‌ها بویژه در حوزه اقتصاد دارد... منتقدان اقتصادى و دلسوزان در دولت‌هاى پیشین همواره دیدگاه‌هاى خود را مطرح مى‌کردند اما گاهى روساى دولت‌ها به نقد آنها از دید خریدارى نگاه نمى‌کردند... رییس دولت با صبورى و با حوصله زیاد نقدها را گوش داد. نه تنها او بلکه تیم اقتصادى وى در کنارش به این نقدها گوش فرا دادند. واکنش شرکت‌کنندگان نسبت به این نشست مثبت توصیف شده است... حتى ستارى‌فر رییس سابق مدیریت و برنامه‌ریزى دولت خاتمی به عنوان یکى از امضا‌کنندگان اصلى نامه 57 نفر و از منتقدان برنامه‌هاى اقتصادى دولت نتایج نشست را بسیار مثبت توصیف کرده بود... پاسخ‌هاى رییس‌جمهور و تیم اقتصادى دولت نشان داد که دیدگاه‌هاى دولت نهم از یک پشتوانه کارشناسى و علمى برخوردار است و تصمیمات، متکى بر قانون و نیز تکیه بر یک دیدگاه از نخبگان اقتصادى بوده است. این‌که چرا رییس‌جمهور از نقد نویسندگان نامه 57 نفره استقبال کرد، پاسخش این است که دولت نهم براى خدمت به مردم نمى‌تواند دیدگاه جناحى نسبت به حل مشکلات مردم داشته باشد. او خود را نیازمند بهره‌گیرى از دیدگاه منتقدان مى‌داند از آن استقبال مى‌کند... نکته مهم این‌که از آغاز انتشار نامه 57 نفر، برخى رسانه‌هاى همسو با بى‌بى‌سی آن را به صورت تقابلى با دولت درآوردند. اما اصول‌گرایان و به ویژه رییس‌جمهور از آن به عنوان تقابل یاد نکردند و مسیر تعامل با دوستان منتقد اقتصادى را پیش گرفتند. 

انتقاد شدید جمهوری اسلامی از عملکرد دولت در مهار گرانی‌ها

  جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: این روزها خبر گران شدن کالاها و خدمات، یکی پس از دیگری به گوش مردم می‌رسد و در عین حال که هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را باور کند و همه مایل هستند تکذیب‌های رسمی‌و غیررسمی‌دولتمردان درست باشد، متاسفانه همیشه برعکس می‌شود. مردم هنگامی‌که با واقعیت‌های ملموس مواجه می‌شوند ناچارند خبرها را باور کنند و تکذیب‌ها را نوعی مصلحت‌اندیشی یا توجیه و یا هر چیز دیگر بدانند. وعده‌ها نیز الی ماشاالله فراوانند و هرچه بیشتر می‌گذرد خبری از عملی شدن آنها نمی‌شود... [با اشاره به افزایش نرخ‌های اخیر در جامعه مثل مسکن و خدمات دولتی] بهانه‌ این است که مجلس شورای اسلامی مجوز افزایش تعرفه‌ها را صادر کرده است.

  جالب است که این گران کردن‌ها با صراحت به اطلاع مردم نمی‌رسد ولی مردم بدون آن‌که قبلا خبر شوند آن را در قبض‌هایی که به دستشان می‌رسد مشاهده می‌کنند. همین پنهان‌کاری موجب شده است گفته شود هدف این است که ابتدا واکنش‌ها سنجیده شودو سپس در صورت لزوم دستور بازگشت قیمت‌ها یا تعرفه‌ها به حالت سابق صادر گردد!

  خود این هم البته یک شگرد است، زیرا تجربه نشان می‌دهد در هر مورد که چیزی گران شده، هیچ دستور و فرمان و توصیه‌ای نتوانسته آن را به قیمت قبلی برگرداند و آن کالا نایاب شده و بعد از مدتی که با مقدمات و تمهیداتی رونمایی شد با قیمتی بیش از آنچه قرار بود عرضه شود به دست مردم رسیده است. در مورد خدمات دولتی هم با شگردهایی به میدان می‌آیند که مردم غافلگیر می‌شوند و چاره‌ای غیر از تسلیم شدن ندارند... مردم از گرانی‌ها به ستوه آمده‌اند... اینها را ننوشته‌ایم تا کسی را سرزنش کنیم یا تبلیغات سیاسی کنیم و یا به قول بعضی حواشی دولت در کودتای مطبوعاتی! شرکت نماییم... آیا نباید تامین معیشت این مردم در اولویت همه برنامه‌های مسوولان و دولتمردان باشد؟

  سخنانی از قبیل این‌که باید به دولتمردان مهلت داد نیز دیگر زمینه ندارد. زیرا اکنون نزدیک دو سال از استقرار دولت نهم گذشته و این مدت برای تسلط بر امور و مهار هرچه می‌خواستند مهار کنند و به سامان رساندن آنچه می‌خواستند به سامان برسانند کافی است. کلیاتی از قبیل این‌که نمی‌گذارند نیز برای مردم قابل قبول نیست، زیرا همه امکانات و بیشترین حمایت‌های خاص رهبری در اختیار دولت است و هیچ‌کس و هیچ جریانی قدرت ایستادگی در برابر چنین دولتی را ندارد.


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

هشدارهاشمی
درمان اقتصادایران
راه نجات کشور
خاتمی و اصلاح طلبی
قدری تامل
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

148614

بازدید امروز

18

بازدید دیروز

39

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

ایران سربلند
سیدشهاب الدین عالمیان
حدود26 سال سابقه ی اجرایی وفرهنگی درآموزش و پرورش تهران دارم.فارغ التحصیل رشته ی اقتصادازدانشگاه تهران هستم.

 لوگوی وبلاگ

ایران سربلند

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

86

 لینک دوستان

به وسعت دنیا
« یا مهدی ادرکنی »
دوستداران حقیقت
کوثر
وبلاگ حامیان وطن

لوگوی دوستان






















آوای آشنا

اشتراک