سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران سربلند

 

دشمن ترینِ بندگان نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، کسی است که نسبت به خانواده اش بخل ورزد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?سیدشهاب الدین عالمیان

سه شنبه 86/7/3  ساعت 10:57 عصر

درپیشگاه حافظ(3)

از مـن جدا مشو کـه توام نور دیده‌ای
آرام جان و مونـس قـلـب رمیده‌ای
از دامـن تو دسـت ندارند عاشـقان
پیراهـن صـبوری ایشان دریده‌ای
از چشم بخت خویش مبادت گزند از آنک
در دلـبری بـه غایت خوبی رسیده‌ای
منعم مکن ز عشق وی ای مفتی زمان
مـعذور دارمـت کـه تو او را ندیده‌ای
آن سرزنش که کرد تو را دوست حافظا
بیش از گلیم خویش مگر پا کشیده‌ای


نظر شما( )
?سیدشهاب الدین عالمیان

شنبه 86/6/31  ساعت 3:50 عصر

خاتمی و گفت‌وگوی تمدن‌ها

در نشستی که به مناسبت روز گفت‌وگوی تمدنها در موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی تمدنها برگزار شد ایده‌گفت‌وگوی تمدن‌ها ، ایده‌ای که نه نظریه و نه استراتژی است، معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها ، در این نشست که در دفتر موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها برگزار شد، ابتدا دکتر هادی خانیکی،مدیر عامل موسسه با اشاره به سابقه‌ی طرح ایده گفت و گوی تمدن ها که به 9 سال قبل باز می گردد، به یادآوری تلاش هایی که در غالب این ایده و نظریه طی 9 سال اخیر انجام شده پرداخت وگفت: در این 9 سال تلاش های زیادی انجام شد تا ایده گفت و گوی تمدن ها و فرهنگ ها واکاویده شود و در عرصه های عملی و نظری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه با یادآوری برداشت های شتاب زده ای که بر مبنای آن سهم و تلاش ایران در زمینه بحث گفت و گوی تمدن ها ناچیز قلمداد می شود، گفت: این باور شتاب زده معتقد است جهان بیشتر به ایده گفت و گوی تمدن ها پرداخته است.رییس موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها همچنین هدف موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها را استفاده هر چه بیشتر از محاسن ایده گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها معرفی کرد.
در ادامه این مراسم دکتر فریدزاده عضو هیات امنای موسسه‌ی گفت وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها نیز با طرح این سوال که چرا ما در کشور به آسانی نمی توانیم مفاهیم فلسفی جدید را درک‌ کنیم؟ اظهار داشت: دلیل این است که ما نمی توانیم آنها را درست درس بگیریم.
وی که زبان فارسی را زبانی قدرتمند در ترجمه مفاهیم جدید فلسفی قلمداد می‌کرد بر این نکته که نباید ضعف خود را در زمینه درک مفاهیم جدید فلسفی به دوش زبان قوی و قدرتمند فارسی بیاندازیم، تاکید کرد.
فرید زاده در ادامه سهم درک تطورات فکری را در گفت وگ با گذشته فکری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما باید این تطورات فکری را در مقابل چشم ببینیم در غیر این صورت گفت و گو ممکن نیست .
وی با یادآوری اینکه انسان متعلق به تاریخ است، اظهارداشت: این امر حس مشترکی را به وجود می آورد، حس مشترک باعث می شود که مردمان به هم احساس تعلق پیدا کنند و با این حس مشترک به گفت و گو بنشینند.
وی تاکید کرد: زمانی که این حس مشترک وجود داشته باشد آن وقت میتوانیم امیدوار باشیم که گفت و گو و مفاهمه ما و دیگران اتفاق بیافتد.
در ادامه این مراسم دکتر معصومی همدانی، از اعضا هیات امنای موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها با طرح این سوال که چرا گفت و گو ضروری و در عین حال امری دشوار قلمداد می شود به تعریف مفهوم گفت وگو و وجوب سلبی آن پرداخت.
وی که هدف بحث را تغییر نظر دیگری می دانست گفت و گو را از این منظر با بحث و حتی مذاکره متفاوت دانست و گفت: در هر مذاکره رسیدن به توافق مورد نظر است که مبنای نظری ندارد و ملاحظات عملی طرفین را به مذاکره می کشاند.معصومی همدانی در ادامه با بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های گفت وگو ، بحث ومناظره با یکدیگر تصریح کرد: مذاکره زمانی که طرفین در برخورد فیزیکی به بن بست می رسند، ظاهر می‌شود، اما گفت و گو حاوی مباحثی است که نتیجه ی مستقیم ندارد.
وی که بزرگترین دشمن گفت و گو را برخلاف بحث وجود اندیشه‌هایی از پیش تعیین شده می‌دانست، گفت:‌ در حال حاضر به خصوص در ارتباط با گفت وگوی اسلام وغرب دو موضوع با دو پیشینه‌ِ از پیش مسلم به گفت وگو دعوت می شوند.
این عضو هیات امنای موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها در ادامه با طرح این سوال که گفت و گو بین چه کسی رخ می دهد گفت وگوی بین اسلام و غرب را گفت و گویی غیر متعادل دانست وتوضیح داد: ‌در این گفت و گو درباره‌ی غرب گفته می شود که تمدن غرب از زمان یونان شروع شده ودر میانه راه مسیحیت نیز به آن اضافه شده است، اما در این گفت و گوها عموما اسلام را یک امر بی تاریخ می دانند و این نابرابری در بحث را ایجاد می کند.
وی در پایان گفت و گو در شرایط نابرابر و توام با مسائل از پیش تعیین شده را یکی از اساسی ترین مسائلی دانست که گفت وگوی تمدن‌ها را با دشواری مواجه می کند.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی، رییس موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدنها با بیان این‌که درجهان ما که سخت سیاست‌زده است و سیاست ما که سودازده است، همیشه این خطر وجود دارد که اگر سخنی و یا اقدامی انجام شود، به امر سیاسی تقلیل داده شود، اظهار داشت:« این خطر زمانی بیشتر می‌شود که این سخن یا قدم از سوی کسی برداشته یا مطرح شود که خود دست‌اندرکار امر سیاسی است.»
وی که گرفتار شدن مفهوم گفت‌وگوی تمدن‌ها با مفهوم مذاکره که امری سیاسی است را یکی از مشکلات پیش روی بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌دانست، بر این نکته که نباید به اشتباه، گفت‌وگو با مذاکره خلط شود تاکید کرد.
وی که به مناسبت روز تمدن‌ها در موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها سخن می‌گفت،در ادامه به برداشت‌های نادرستی که از مفهوم گفت‌وگوی تمدن‌ها وجود دارد اشاره کرد و تصور این‌که گفت‌وگوی تمدن‌ها بهانه‌ای است برای حل بسیاری از مسایل سیاسی که ایران با آن مواجه است را یک نمونه از این برداشت‌های نادرست دانست و گفت:در کنار این مساله، انتظار نتیجه‌ی عاجل داشتن از گفت‌وگوی تمدن‌ها مانند مسایل سیاسی نیز سوءتفاهم‌هایی را ایجاد کرد.
رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با تاکید بر این‌که گفت‌وگو، نه مذاکره و نه امر سیاسی است، گفت: اگر با مساله گفت‌وگوی تمدن‌ها به طریق صحیح و علمی برخورد شود این امر می‌تواند تغییری را در سیاست رایج دنیای امروز به دنبال داشته باشد.
رییس موسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه با تاکید مجدد بر این مساله که گفت‌وگوی تمدن‌ها نه نظریه و نه استراتژی است، آن را در درجه‌ی اول یک سرمشق و الگو برای نوعی رابطه در دنیای کنونی دانست که فقدان آن مصیبت‌های بزرگی را برای بشریت امروز ایجاد کرده است.
خاتمی اضافه کرد: آن‌چه دراین الگو مورد توجه بوده، رسیدن به صلح و امنیت در عرصه‌ جهانی است. گام نهادن در مسیری که در جهت صلح و امنیت است.
رییس موسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه سخنرانی خود به مناسبت روز تمدن‌ها با بیان این‌که " خوشبختانه ایده گفت‌گوی تمدن‌ها با اقبال کم‌نظیر نخبگان علمی و مراکز، سازمان‌های مختلف و دولت‌ها مواجه بوده است" گفت: به دنبال این ایده شاهد فعالیت ده‌ها مرکز مستقل یا دولتی در بحث گفت‌و‌گوی تمدن‌ها هستیم و در بسیاری از مراکز دانشگاهی و علمی، پایگاه‌ها و حتی کرسی‌هایی به این امر اختصاص داده شده و بعد از طرح این ایده، ده‌ها گردهمایی و سمینار در این زمینه برگزار شده و می‌شود.
خاتمی ایده‌ گفت‌گوی تمدن‌ها را برخاسته از یک نوع نیاز جهان معاصر ارزیابی ‌کرد و از آن به عنوان دلیلی برای محبوبیت این ایده نام برد و افزود: البته در این میان کسانی بودند که گفت‌گوی تمدن‌ها را ناممکن و غیرمفید می‌دانستند که از جمله این افراد، افرادی هستند که می‌گویند حق یکی است و دیگران باطلند. از این رو گفت‌وگوی میان حق و باطل معنا ندارد. البته این افراد مشخص نکرده‌اند اگر حق یکی است و آن‌چه آن‌ها دارند حق است، چگونه دریافته‌اند که آن‌چه که نزد آن‌هاست حق مطلق است.
وی در ادامه با طرح این سوال که " وقتی می‌گوییم گفت‌گوی تمدن‌ها آیا تمدن‌های مختلف داریم؟" اظهار کرد: در این عرصه باید مشخص شود آیا تمدن‌های مختلف داریم یا یک تمدن بیشتر حاکم نیست که در یک نقطه به وجود آمده و سپس بسط پیدا کرده و همه آن را می‌خواهند.
خاتمی در ادامه با طرح سوالی مجدد مبنی بر این‌که " اگر یک تمدن فعال نیست، گفت‌وگوی تمدن‌ها چه معنایی دارد؟" خاطرنشان کرد: چه تمدن غالب و چه سایر تمدن‌ها مبتنی بر یک نظام اندیشه‌یی و ارزشی هستند. نظام اندیشه‌یی و ارزشی ما متناسب با تمدنی که امروز وجود دارد، نیست و تمدنی که امروز وجود دارد با این نظام اندیشه‌یی وارزشی سازگاری ندارد. وی ادامه داد: گفت‌وگوی تمدن‌ها، گفت‌وگو با دو نظام اندیشه‌یی و ارزشی است که وجود دارد، اما به شرط آن‌که طرفین نگویند آن‌چه من دارم حق مطلق است.
وی در ادامه با تاکید بر نقش هنرمندان، فیلسوفان و متفکران در پیشبرد ایدهی گفت‌وگوی تمدن‌ها اظهار کرد: مصدر گفت‌وگوی تمدن‌ها، هنرمندان، فیلسوفان و متفکران هستند که به نوعی آن مجموعه‌ فکری و ارزشی را نمایندگی می‌کنند، نه سیاست‌مداران که به دنبال سود عاجل هستند.
خاتمی در ادامه " سهم توجه به آثار عملی و به واقعیت نزدیک بودن را در گفت‌وگوی تمدن‌ها به عنوان راهکاری جهت حل مشکلات بشر امروز" مورد تاکید قرار داد و گفت: دغدغه‌ها و اهداف مشترک جهان امروز را می‌توان پیدا کرد و بر سر آن به گفت‌وگو نشست.


وی در ادامه به دیدار اخیر خود که در آن رهبر کاتولیک‌های جهان از دغدغه‌های بشر امروز شامل تروریسم، فقر، جنگ و غیره می‌شود با وی سخن گفته بود، اشاره کرد و اظهار داشت: من به پاپ گفتم دغدغه‌ها درست است اما چرا شاهد این مصیبت‌ها هستیم؟ آیا فقدان محبت و عدالت در جهان امروز، منشا این مشکلات نیست؟
خاتمی ادامه داد: آیا ادیان ابراهیمی که در آن عدالت و محبت مورد تاکید قرار گرفته نمی‌تواند جهان را از دست این کینه‌ورزان خارج کند؟
وی خاطرنشان کرد: ادیان می‌توانند ابتدا در سطح خود و سپس در سطح افکار عمومی، میدان را در دست گرفته و دست ستمگران و کینه‌توزان را کوتاه کنند.
خاتمی در ادامه‌ اظهاراتش با تاکید بر این‌که " امور مشترک عینی برای گفت‌وگو وجود دارد، بر این نکته که نشستن بر سمینارها و بحث‌های انتزاعی و فلسفی، مشکل را حل نمی‌کند، تاکید کرد" و گفت: باید توجه داشته باشیم که در عالم خارج، کار در دست سازمان‌ها و دولت‌هاست.
وی اضافه کرد: در این عرصه دو کار می‌توان انجام داد؛ یکی این‌که از همه‌ اعتبار بین‌المللی استفاده کرد و در جهت برقراری رابطه‌ تعریف شده با سازمان‌های معتبر بین‌المللی که بر اساس وظایفی خاص مانند یونسکو و سازمان ملل شکل گرفته‌اند وارد گفت‌وگو شد. اگر بتوان رابطه‌ای اندام‌وار با این سازمان‌ها برقرار کرد، می‌توان منتظر تاثیر عملی در این زمینه بود.
وی هم‌چنین با تاکید بر سهم افکار عمومی در جهان امروز که همه یا بخشی از آن‌چه اتفاق می‌افتد متاثر از آن‌هاست، به ناامنی‌ها و افراط‌گری‌هایی که در جهان وجود دارد اشاره کرد و ایجاد مسیرهایی برای ارتباط با افکار عمومی را گامی در جهت تغییر در سیاست‌های جاری دنیای امروز دانست.
وی تاکید کرد: معتقدم اگر حرکت بین‌المللی انجام شود، حداقل می‌توان درمجموعه‌هایی که اندیشه و روش یکسانی دارند، روزنه‌هایی ایجاد کرد. حتی می‌توان با جذب موسسات معتبر و ایجاد پایگاهی که بتوان در مقابل موج طرح مسایل به صورت یکجانبه ایستاد، با افکار عمومی جهان تماس گرفت و کم‌کم به سمت انزوای افراط‌گری رفت.
خاتمی با بیان این‌که " موسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها امیدوار است در این مسیر گام بردارد، مشکلات موسسه را مشکلات مادی دانست" و گفت: علت این نیست که امکانات در اختیار ما قرار نمی‌دهند، ما نمی‌خواهیم آن امکانات را در اختیار بگیریم. می‌خواهیم امکانات موسسه امکاناتی لطیف و پاک باشد.
وی در پایان، برگزاری اولین نشست کارگاهی بین ایران و مصر در این موسسه اشاره کرد و ارتباط درون تمدنی و درون دینی را امری موثر برشمرد


نظر شما( )
?سیدشهاب الدین عالمیان

شنبه 86/6/31  ساعت 3:43 عصر

خاتمی «در مسیر گفت‌وگو» را منتشر کرد

کتاب در مسیر گفت‌وگو مشتمل بر سخنرانی ها و گفتگوهای سید محمد خاتمی در خصوص گفت و گوی تمدن ها به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد باران سید محمدخاتمی،رئیس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها همچنان بر گفت‌وگو پافشاری می‌کند، از گفت‌وگوی میان تمدن‌ها و فرهنگ‌ها می‌گوید و آن را راه ناگزیر بشر برای رسیدن به صلح می‌داند.
30 شهریور ، روز گفت‌وگوی تمدن‌ها است و در همین حال کتاب جدید سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشورمان آماده انتشار می‌شود.

این کتاب "در مسیر گفت‌وگو" نام دارد و شامل بخشی از سخنرانی‌های خاتمی در محافل علمی و فرهنگی ایران و دیگر کشورهای جهان است.

بخشی دیگر از کتاب نیز به گفت‌وگوهای او با خبرنگاران مطبوعات و سایر رسانه‌های جمعی اختصاص دارد.

این کتاب را انتشارات خانه فرهنگ خاتمی در تیراژ 3000 نسخه در سالروز گفت‌وگوی تمدن‌ها روانه بازار خواهد شد.


نظر شما( )
?سیدشهاب الدین عالمیان

جمعه 86/6/30  ساعت 11:41 عصر

دولت تصمیمات سنگین را با مشورت بگیرد

دبیرکل جامعه‌ اسلامی مهندسین گفت:‌ اصلاح‌طلبان در حال حاضر خوب کار می‌کنند و ما با عقلای اصلاح‌طلب می‌توانیم کار کنیم و مشکلی نداریم.
دبیرکل جامعه‌ اسلامی مهندسین گفت:‌ اصلاح‌طلبان در حال حاضر خوب کار می‌کنند و ما با عقلای اصلاح‌طلب می‌توانیم کار کنیم و مشکلی نداریم.
محمدرضا باهنر در حاشیه نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال افزود: اصلاح‌طلبان خوب کار می‌کنند و امیدواریم مثل ما به وحدت برسند .
وی گفت:‌ما خواهان یک صحنه عادلانه برای رقابت هستیم و امیدواریم که رقیب ما در این عرصه قوی باشد ما به دنبال یک رقیب ضعیف نمی گردیم مثل داربی استقلال و پیروزی است که هر دو زمانی می توانند خوب بازی کنند که هر دو قوی باشند ما به دنبال رقیب زمین گیر و ضعیف نیستیم ما به دوستان در دوم خرداد توصیه می کنیم که افراطی‌ها را حاشیه بکشانند چرا که ما با عقلای اصلاح طلب می توانیم کار کنیم و مشکلی نداریم.
باهنر با بیان این‌که " هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس هشتم تصمیمی نگرفته و لیست‌ها هنوز مشخص نشده است" در مورد اظهاراتی در مورد جامعه‌ روحانیت مبارز در سایت شخصی یک اصولگرا علی‌رغم تاکید اصولگرایان بر پرهیز از تخریب دیگر چهره‌ها گفت:‌ شما باید از صاحب چنین اظهاراتی سوال بپرسید، در هر صورت مجموعه اصولگرایان و تریبون اصولگرایی دارای تعریف است و این فرد تریبون اصولگرایان نیست. این خانم مواضع ویژه‌ خودشان را دارند که می‌شود جداگانه آن را تحلیل کرد ولی ما تاکید بر این داریم که تحلیل‌های افراطی راه به جایی نمی‌برد و همه جناح‌ها باید تلاش کنند که میدان کار را به عقلای جناح خود بسپارند وافراطی‌ها را به حاشیه برانند.
نائب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر ساعت کارها در ماه مبارک رمضان و موضع مجلس در این زمینه گفت:‌ تقریبا نه روز از ماه رمضان گذشته است و اگر مجلس بخواهد اقدام قانونی انجام دهد ۱۰ ، ۱۵ روز طول می‌کشد و به پایان ماه رمضان می‌رسیم ولی توصیه ما این است که این تصمیمات سنگین را دولت با مشورت بیشتری بگیرد و با سرعت و یا بدون مشورت در این ارتباط تصمیمی نگیرد.
وی درباره صحت نامه مخالفت‌آمیز رییس مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به رییس‌جمهور گفت: ‌این سوال را از آقای حداد بپرسید.
دبیرکل جامعه‌ اسلامی مهندسین در مورد وضعیت اصولگرایان نیز گفت: ما نسبت به وحدت اصولگرایان خیلی امیدواریم و کارها نسبتا بر وفق مراد پیش می‌رود و این دفعه به وحدت و موفقیت اصولگرایان بالای ۹۰ درصد امیدواریم و امیدواریم فرایند آغاز شده به خوبی ادامه پیدا کند و تا پایان ادامه یابد.
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از نمایندگان آمارهای ارائه شده در گزارش برنامه‌ چهارم توسعه را خطرناک و ناهماهنگ با واقعیت دانسته‌اند، گفت: آمارهایی که آقای رییس‌جمهور ارائه دادند آمارهای خلاف واقعی نیست ولی برخی از آمارهایی که ارائه شده عرفی نیست؛ چراکه آقای احمدی‌نژاد عملکرد دو ساله خود را با عملکرد هشت ساله دولت قبل مقایسه کرده بودند و در صورتی که مقایسه‌ها باید مثلا دو سال به دوسال یا چهار سال به چهار سال صورت بگیرد و مقایسه عرفی این‌گونه است. ولی به هر حال با توجه به این نوع مقایسه موفقیت دولت آقای احمدی‌نژاد خوب بوده است و ما منتظر گزارش عملکرد دولت در ارتباط با برنامه چهارم در سال ۸۵ و ۸۶ منتهی به شهریور ۸۶ هستیم و ایشان وعده دادند که این گزارش را در هنگام ارائه‌ بودجه ۸۷ ارائه دهند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد گرانی‌ها و این‌که برخی معتقدند اقدامات دولت باعث افزایش گرانی شده است، گفت: شما باید دقت کنید هر سیاستی که اعمال می‌شود در کنار آثار مثبتی که دارد ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد. دولت در این دو سال فعالیت گسترده عمرانی داشته که چند برابر برخی از سال‌های گذشته نیز بوده است. دولت در راستای توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در نقاط مختلف کشور در راستای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال تلاش کرده است و در کنار آن آثاری نیز روی تورم داشته است و به هر حال باید راهکاری اندیشیده شود که این تورم کاهش پیدا کند.
وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر نادرستی آمارهای ارائه شده گفت: آمارهایی که دولت می‌دهد درست است، البته دولت در مقایسه‌ آماری خود از یک سری شاخص استفاده کرده است که به طور کلی در ارائه گزارش از شاخص‌های دیگری نیز استفاده می‌شود، ولی در مجموع آمارهایی که دولت ارائه داده آمارهای درست و خوبی است.
باهنر در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به فعالیت‌های پرونده هسته‌یی ایران اشاره کرد و گفت:‌ تبعیت اروپایی‌ها از سیاست‌های امریکای‌ها هیچ زمان به نفع اروپایی‌ها در مورد ایران نبوده است و ما به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم که استقلال خود را حفظ کنند و از سیاست‌های امریکا در این ارتباط تبعیت نکنند.
وی با بیان این‌که " در حال حاضر همکاری‌های بین ایران و آژانس همکاری‌های خوبی است و آژانس اعلام کرده که ما می‌توانیم خود مشکلات‌مان را با ایران حل کنیم" گفت:‌ ایران در فعالیت‌های هسته‌یی خود انحرافی نداشته است و ما در ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی خود توقفی ایجاد نمی‌کنیم.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارات اخیر وزارت امور فرانسه گفت: تلقی‌ ما این است که این اظهار نظرها بیشتر به خاطر تازه کاری وزیر امور خارجه‌ فرانسه و ناشی‌گری اوست و دیدیم که بعدا عذرخواهی نیز کرد.
البته ما یک علائمی می‌بینیم که فرانسه در دور جدید فعالیت‌های خود گویی قصد دارد با سیاست‌های آمریکا همراهی بیشتری کند، در صورتی که ما به فرانسوی‌ها توصیه می‌کنیم در این مسیر قرار نگیرند و استقلال اروپا همیشه از امریکا به نفع خود اروپا و مردم اروپا تمام شده است.
وی تاکید کرد: ‌امریکایی‌ها در سیاست‌های خود در خاورمیانه توفیقی پیدا نکرده‌اند و مهم‌ترین مشکل آمریکایی‌ها در منطقه مساله‌ افغانستان و عراق است. آمریکایی‌ها تحفه جدیدی برای مردم فلسطین ندارند و ما معتقدیم که سرنوشت فلسطین را باید خود مردم فلسطین تعیین کنند. پنجشنبه‌شب نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با حضور گروه‌های چهارده‌گانه عضو جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری و همچنین برخی از شخصیت‌های اصولگرا و نمایندگان مجلس در دانشگاه امام صادق(ع) همراه با اقامه نماز به امامت آیت‌الله مهدوی کنی و مراسم افطاری برگزار شد و بعد از مراسم افطار مهندس باهنر دبیرکل جامعه‌ اسلامی مهندسین و صدر دبیر شورای مرکزی جبهه‌ متحده‌ اصولگرایان سخنرانی کردند و به ارائه‌ گزارشی از فعالیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس هشتم پرداختند.
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم‌چنین طی سخنانی در این مراسم یادآور شد: اصولگرایان در دو جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم و شورای اسلامی دور سوم نتوانستند به وحدت کامل برسند ولی مشیت الهی بر این قرار گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری، دولتی انتخاب شود که اصولگرای ناب و مورد رضایت مردم و از جنس مردم است. مسوولیت اجرایی کشور بر عهده‌ دولتی قرار گرفت که زنده کننده داستان‌های دفاع مقدس و همچنین تلاش‌های بدون منتی است که در اوایل انقلاب صورت می‌گرفت و در حقیقت آب رفته را به جوی برگرداند و این نتیجه همت‌ها، زحمت‌ها و خون دل‌هایی است که جریان اصولگرا ظرف دهه‌ قبل از سال ۸۴ خورد و این تلاش‌ها را دنبال کرد و خداوند نیز تفضل کرد که یک بار دیگر اصولگرایان در میدان خدمت به مردم فعال کرد و امید داریم که در این صحنه‌ آزمایش موفق شویم و حرکت‌مان نتیجه‌بخش باشد.
باهنر ادامه داد: در انتخابات شوراها وضعیت وحدت اصولگرایان بهتر از انتخابات دوره‌ نهم ریاست جمهور بود ولی خوب وحدت اصولگرایان به صورت صد در صد اتفاق نیفتاد و در جاهایی در جریان این انتخابات رقیب توانست در شوراها نفوذ پیدا کند.
وی گفت: ‌به دنبال این اتفاق برخی از دوستان آمدند و تحلیل‌های غیرواقعی ارائه دادند و با توجه به این‌که رقیب توانسته بود در برخی از شوراها نفوذ پیدا کند، این تحلیل را ارائه دادند که نفوذ ورای اصولگرایان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نهم کم شده است. در صورتی که این تحلیل کاملا نادرست بود. ما اگر نگاهی به ترکیب شوراهای دور سوم در سراسر کشور به خصوص در مراکز استان‌ها داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ترکیب آرا در انتخابت شورای اسلامی سوم نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نهم بیشتر به نفع اصولگرایان بود.
باهنر افزود: در انتخابات شوراها و مجلس که یک دموکراسی گسترده است تعداد کاندیداها زیاد است، مثلا در انتخابات شوراها با در نظر گرفتن مراکز استان‌ها و شهرهای کوچک تعداد منتخبین بیش از دویست هزار نفر است و ما اگر یک مقایسه‌ای داشته باشیم متوجه می‌شویم که ترکیب شوراها در مراکز استان‌ها از ترکیب مجلس هفتم نیز بیشتر به نفع جریان اصولگراست. در مجلس هفتم ترکیب به نفع اصولگرایان است، ولی در این مجلس اقلیت نیز حضور دارند و وقتی که مساله‌ مهمی مطرح می‌شود آن‌ها ۸۰ الی ۹۰ رای برای خود دارند و می‌توان آرای حدود یک سوم مجلس را کسب کنند.
وی گفت: در انتخابات شوراها آرای ما خیلی بیشتر از دو، سوم است و در این انتخابات ما بار دیگر شاهد بودیم که مردم حاکمیت گفتمان اصولگرا را مورد تایید مجدد قرار دادند و در رای دادن به جریان اصولگرا تردیدی به خود را ه ندادند.
وی گفت: ما در آستانه انتخابات مجلس هشتم هستیم و در این راستا تصمیم بر آن شد که برای ادامه موفقیت از تجربیاتی که در جریان انتخابات قبلی داشتیم، استفاده کنیم و تلاش‌مان را برای وحدت اصولگرایان بیشتر و راسخ‌تر کنیم.
وی گفت:‌البته در قبل نیز تلاش‌هایی برای وحدت اصولگرایان صورت می‌گرفت اما در جریان این فعالیت‌ها بعضا دو سوال مطرح می‌شد؛ اول، پایگاه حقوقی کسانی که در جریان فعالیت وحدت حضور دارند چیست؟ و دوم، در تعیین مصادیق سوالاتی به وجود می‌آید؟
وی گفت: اصولگرایان در سیاست‌های راهبردی اختلافاتی با یکدیگر ندارند، آن‌ها همه به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب معتقد هستند و در خط امام و ولایت فقیه حرکت می‌کنند و دفاع از جمهوریت نظام و آرمان‌های اسلامی را مدنظر خود قرار دارند؛ بنابراین در سیاست راهبردی اصولگرایان مشکلی نداشتند بلکه برای تعیین شاخص‌ها و مصداق‌ها با توجه به تعریف چندان روشنی که وجود نداشت بعضا سوال‌ها و مباحثی پیش می‌آمد. با توجه به این تجربیات در سال ۸۶ گروهی از دوستان گردهم در آمدند و جلساتی را برگزار کردند و در این راستا یک گروه ۹ نفره تشکیل شد که این گروه ۹ نفره موظف بود که به سوالاتی که در این دو زمینه‌ مطرح بود، پاسخ دهد و مکانیزمی را تعریف کند که چنین سوالی به وجود نیاید و با توجه به جلساتی که برگزار شد، آن‌ها آمدند و سه ضلع برای جریان اصولگرا تشکیل دادند؛ گروه‌های عضو جبهه‌ پیروان خط امام ورهبری که خود متشکل از چهارده تشکل هستند و قرار شد از این گروه‌های چهارده گانه دو نماینده حضور داشته باشند و بعد از آن از بلوک دوستانی که مدعی بودند بیشتر طرفدار رییس‌جمهور هستند دو نفر انتخاب شدند البته ما به آن‌ها گفته‌ایم که نباید طرفداران رییس‌جمهور طرفداری از رییس‌جمهور را به خود محدود کنند؛ چراکه قاطبه‌ اصولگرایان با دولت نهم همراهی دارند ولی خوب این دوستان مدعی طرفداری بیشتر از رییس‌جمهور هستند. بلوک سوم نیز متشکل از اصولگرایانی مانند ایثارگران ، اصولگرایان تحول خواه ، آبادگران جوان ، آبادگران مجلس و .. است که در این مجموعه به طور کلی ۶ نفر به عنوان نمایندگان حقوقی این سه بلوک انتخاب شدند. در ادامه ۵ نفر نیز به عنوان مرضی الاطراف انتخاب شدند و به طور کلی فرماندهی کل انتخابات در جریان اصولگرا برای انتخابات مجلس هشتم بر عهده‌ این ۱۱ نفر قرار گرفت.
وی گفت: این سه ضلع تقریبا ۸۵ الی ۹۰ درصد از گروه‌های اصولگرا را تحت پوشش قرار داده است.
وی ادامه داد: البته در این میان ممکن است گروه‌هایی از جریان اصولگرا نتوانسته باشند در این سه ضلع جاسازی شوند که البته تلاش‌هایی در این ارتباط در حال صورت گرفتن است.
وی گفت: ممکن است که برخی از این گروه‌ها مدعی شوند که ما در جریان اصولگرا ضلع چهارم هستیم ولی دوستان در جبهه‌ متحده اصولگرایان به این نتیجه‌ نرسیدند که ضلع چهارمی را تعریف کنند.
باهنر گفت: تاکنون فعالیت‌های اصولگرایان و این جبهه خوب بوده است و اکنون پایگاه حقوقی این ۱۱ نفر در جریان اصولگرا کاملا مشخص است.
وی گفت: در هنگام بررسی مصداق‌ها مثلا این مکانیزم تعریف شده که برای صلاحیت کاندیداها از ۱۱ نفر اصولگرایان ۸ نفر به این مساله یعنی صلاحیت کاندیدا رای دهند و تایید کنند که فرد برای انتخابات دارای صلاحیت و برای مسائلی مانند کارآمدی و مقبولیت ۷ نفر از ۱۱ نفر به آن کاندیدا رای دهند و قانع شوند که این فرد دارای چنین خصوصیاتی است.
وی گفت: با توجه به این مکانیزم امیدواریم که حداقل دو سال قبلی که قبلا در جریان فعالیت اصولگرایان پیش می‌آید به وجود نیاید و اگر به وجود آید پاسخ روشن و شفافی برای آن داریم.
وی به فعالیت جبهه‌ متحده اصولگرایان در استان‌ها اشاره کرد و گفت:‌ فعالیت جبهه‌ متحده اصولگرایان در استان‌ها نیز با سرعت و کیفیت خوبی به جلو می‌رود.
وی گفت: البته ما در اینجا یک کار میدانی در حال انجام داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که تا آخر مشکلی پیش نمی‌آید.
باهنر ادامه داد: پیش‌بینی می‌ کنیم که اگر در گذشته ۶۰ الی ۷۰ درصد به وحدت کامل اصولگرایان امیدوار بودیم این دفعه امیدمان به وحدت اصولگرایان بالای ۹۰ الی ۹۵ درصد است و ۵ درصد باقی مانده را برای این می‌گذاریم که فرضا ممکن است اختلافی ایجاد شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با ابراز امیدواری مبنی بر این‌که " اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم بتوانند به وحدت کامل برسند " گفت: با دولت و مجلس نیز صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که اگر اصولگرایان به وحدت کامل برسند باز هم عملکرد این دو نهاد در جلب آرای مردم بسیار موثر و تاثیرگذار است. ما باید در کنار وحدت اصولگرایان کارآمدی، خدمت بدون منت و توانمندی را به نمایش بگذاریم.
وی گفت: البته نظر شخصی من این است که ما دو، سه تا چالش جدی پیش رو داریم که از جمله آن مساله‌ تورم است که باید فکری اساسی برای آن شود و در واقع احساس مردم از تورم بیش از آن چیزی است که مسوولان با آمار از تورم ارائه می‌دهند. احساس مردم از گرانی خیلی احساس سنگینی است و باید این را حل کرد به خصوص در بخش‌هایی مثل مسکن.
وی همچنین به مساله هسته‌یی کشورمان اشاره کرد و گفت: ‌ما در زمینه هسته‌یی تاکنون موفقیت‌ها و توفیقات خوبی را داشته‌ایم ولی در حال حاضر صحبت از قطعنامه‌ سوم است. البته این احتمال باتوجه به مذاکراتی که صورت می‌گیرد وجود دارد که صدور قطعنامه سوم به تاخیر بیفتد یا انجام نشود، ولی ما باید با مردم در این ارتباط صحبت کنیم و باید به آن‌ها بگوییم چیزهایی که در این ارتباط به دست آوردیم بیش از آن چیزی است که از دست می‌دهیم، مثلا ممکن است نرخ برخی از کالاها افزایش پیدا کند. مثلا بیمه‌ گران شود و یا برخی از کالاها را به ما نفروشند ولی باید به مردم گفت چیزی که به دست می‌آوریم خیلی گران قیمت‌تر از آن چیزی است که از دست می‌دهیم.
وی گفت: دولت و مجلس باید تصویری از کارآمدی و خدمت بدون منت را به نمایش بگذارند البته من بارها گفته‌ام دولت، رییس‌جمهور و این کابینه مصداق خدمت بدون منت هستند و این دولت در خدمت رسانی به مردم حرص و ولع دارد ولی ممکن است که درکارهای کارشناسی چند ایراد ما به دولت بگیریم و چند ایراد دولت به مجلس بگیرد ولی این‌ها با مذاکره حل می‌شود.
وی گفت: امیدواریم با وحدت و همدلی و عملکرد مناسب دولت ومجلس پروژه مهم انتخابات مجلس هشتم به سرمنزل مقصود به صورت مناسب برسد.
وی گفت:‌ما دو سه ماه پیش فکر می‌کردیم که بحث مجلس ششم را دیگر تکرار نکنیم؛ چراکه یک اتفاق بود که رخ داده و به خیر گذشته است و دیگر روح خودمان و دوستان‌مان را از یادآوری این مسائل آزرده نکنیم.
باهنر تاکید کرد: وظیفه ما و شما بسیار سنگین است و باید تمام همت خود را بگذاریم که مردم ان‌شاالله یک مجلس اصولگرا را انتخاب کنند. البته در این جریان افراد مهم نیستند، مهم نیست که من یا حسن یا تقی و یا .. در مجلس باشیم یا نباشیم، مهم این است که یک مجلس اصولگرا و معتقد به ارزش‌های اصولگرا انتخاب شود و چنین مجلسی را داشته باشیم.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری این مراسم افطاری گفت: در ابتدا تصمیم بر آن داشتیم که از سیداحمد خاتمی برای حضور در این جلسه دعوت کنیم که به دلایلی این محقق نشد و بعد از آن خدمت آیت‌الله مهدوی کنی رسیدیم و درخواست سنتی خود را برای برگزاری این مراسم افطاری مطرح کردیم که ایشان قبول کردند. توفیق داشتیم که امروز در خدمت ایشان باشیم. البته قرار بود که ایشان سخنرانی کوتاهی نیز داشته باشند ولی بعد از اقامه‌ نماز به علت این‌که حال‌شان چندان مساعد نبود، سلام به دوستان رساندند و فرمودند که حالم چندان مساعد نیست که در جلسه شرکت کنم.
گزارش: خبرگزارى ایسنا

نظر شما( )
?سیدشهاب الدین عالمیان

چهارشنبه 86/6/28  ساعت 11:10 عصر

برنامه چهارم؛ از مصوبه تا اجرا

محسن صفایی‌فراهانی

ارایه گزارش نظارتی عملکرد سال اول برنامه چهارم توسط رییس جمهوری اگرچه با تاخیر همراه بود اما به نوعی احترام به قانون برنامه چهارم تلقی می‌شود که تاکید دارد رییس‌جمهوری باید تا ماه آذر گزارش عملکرد سال قبل برنامه توسعه را ارایه دهد.

این گزارش‌ها می‌تواند چشم‌انداز اقتصاد کشورو نقاط قوت و ضعف اهداف برنامه‌های توسعه و همچنین دلایل عدم تحقق اهداف برنامه‌ریزی را برای قانون‌گذار و برنامه‌ریزان کشور روشن کند تا واقعیت‌های اقتصادی و هشدارها، توصیه‌ها و تذکرات اقتصاددانان کشور را جدی بگیریم و برای رفع مشکلات از مبانی علم اقتصاد و تجربه برنامه‌ریزی اقتصاد بهره ببریم.

گزارش نظارتی عملکرد سال 84 که دیروز توسط رییس‌جمهوری ارایه شد، علاوه بر نکات مثبت و رشد شاخص‌هایی که بیان شد، چالش‌های نظام اقتصادی کشور مانند رشد نقدینگی، تورم، بیکاری، واردات رو به افزایش، یارانه‌های چند میلیارد دلاری پیدا و پنهان را یادآوری کرد، که لازم است به عنوان یک گزارش رسمی دولت در کنار هشدارهای قبلی کارشناسان اقتصادی به آن‌ها توجه شود تا نکاتی مانند توجه به انضباط مالی و پولی و مخارج دولت بتواند نقدینگی و تورم را کنترل کند.

اما از نکاتی که در گزارش عملکرد سال 84 ارایه شده بود، می‌توان به موارد مهمی اشاره کرد که لازم است مورد توجه قرار گیرد. یکی از این نکات آن بود که دولت شاخص‌های مثبت سال‌های 85 و 86 را نیز در قالب گزارش 84 ارایه داده بود. در حالی که برخی از این اقدامات مربوط به سال‌های 85 و 86 است و علی‌القاعده بایددر گزارش مربوط به این سال‌ها تقدیم مجلس می‌شد.

از دیگر نکات حایز اهمیت این بود که برخی ارقام تحقق‌یافته در سال 84 فاصله زیادی با ارقام و جداول برنامه چهارم داشت. به عنوان مثال متوسط مخارج ارزی سالانه طبق برنامه چهارم باید 15 میلیارد دلار باشد اما مخارج ارزی بیش از آن بوده و واردات کشور نیز نزدیک به 41 میلیارد دلار بوده است.

نکته مهم دیگر آن است که با وجود مصارف و مخارج ارزی بیش از برنامه چهارم، رییس‌جمهوری اعلام کرده که منابع موجود برای تحقق برنامه چهارم کم است و با این منابع محدود نمی‌توان تمام اهداف برنامه را محقق کرد. در این زمینه لازم است اشاره کنیم که اگر منابع موجود که بیش از منابع مصوب برنامه چهارم است، کم است، پس برای تحقق کامل این اهداف چقدر باید منابع بیش‌تر صرف می‌کردیم؟

نکته دیگر این است که با وجود صرف منابع ارزی فراوان و ارایه متمم‌های بودجه و کسری بودجه موجود در بودجه‌های سالانه، چرا رشد اقتصادی هشت درصدی برنامه چهارم تحقق نیافت و رشد به 8/4 درصد محدود شد. آیا کارآیی و بهره‌وری پایین نظام اقتصادی امکان ارتقا و افزایش ندارد تا با وجود صرف منابع عظیم نفتی و برداشت از حساب ذخیره ارزی، رشد هشت درصدی اقتصاد و تحقق رشد5/2 درصدی حاصل از ارتقای بهره‌وری تحقق یابد.

آیا دولت عزم جدی برای ارتقای بهره‌وری در نظام اقتصادی و مدیریت دولتی دارد؟

علاوه بر این نکات، به موضوعات دیگری نیز اشاره شده که برآیند همه آنها این نکته است که دلایل عدم تحقق اهداف برنامه چهارم چه بوده است و دولت باید چگونه عمل کند تا اهداف موردنظر محقق شود.

تمام آنچه که در گزارش نظارتی برنامه چهارم روز گذشته در مجلس نقل شد به طور کامل درست است و دولت از اهداف برنامه چهارم فاصله گرفته است اما چرا دولت از این اهداف فاصله گرفته باید از خود دولت و از آن مهم‌تر از مجلس پرسید.

در این باره مجلس به عنوان رکن قانون‌گذار و ناظر مسوول بوده تا رسیدگی دقیق داشته باشد ولی این کار را انجام نداده است. زمانی که متمم‌های دولت به مجلس ارایه شد، مجلس موظف بود تا در چارچوب برنامه چهارم در مورد این متمم‌ها تصمیم بگیرد در حالی که مجلس تمام متمم‌ها را بی‌توجه به قانون برنامه چهارم تصویب کرد.بین سال‌های 80 تا 82 دو جدول انتهای برنامه سوم وجود دارد که این برنامه‌ها تصحیح شد، چراکه دولت نیازمند استفاده بیش‌تر از ارز برای تثبیت نرخ ارز است تا بتواند مابه‌التفاوت آن را جبران کند بنابراین پس از تصحیح این جدول آن را پیوست برنامه چهارم کرد. اما می‌بینید که در تمام این چند سال گذشته حتی یک‌بار نیز جداول برنامه چهارم اصلاح نشده و این نشان می‌دهد که مجلس و دولت به این برنامه هیچ توجهی نداشته‌اند.

مجلس به عنوان یک رکن قانون‌گذار در آیین‌نامه داخلی خود قانونی دارد مبنی بر اینکه «مجلس نمی‌تواند در دوره چهار ساله خدمت خود قانونی را مغایر با قوانین تصویب شده، تصویب کند مگر این‌که قوانین گذشته را اصلاح کند» اما مجلس این کار را نکرد و این امر نشان می‌دهد که دولت و مجلس برای نادیده‌گرفتن قانون برنامه چهارم همسو هستند. مجلس با استفاده از ابزار و اهرم‌های خود نظیر تذکر، پرسش، استیضاح و ... می‌تواند از دولت جواب بخواهد اما می‌بینید که این کار صورت نگرفته است.

زمانی که مجلس حتی بی‌توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس قانون وضع می‌کند، طبیعی است که دولت نیز به اهداف برنامه چهارم پایبند نبوده و از آن فاصله بگیرد. در حقیقت باید هم از «مجلس» و هم از «دولت» پرسید که چرا از اهداف برنامه چهارم فاصله گرفته‌اند؟


نظر شما( )
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

هشدارهاشمی
درمان اقتصادایران
راه نجات کشور
خاتمی و اصلاح طلبی
قدری تامل
[عناوین آرشیوشده]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

148429

بازدید امروز

1

بازدید دیروز

5

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

ایران سربلند
سیدشهاب الدین عالمیان
حدود26 سال سابقه ی اجرایی وفرهنگی درآموزش و پرورش تهران دارم.فارغ التحصیل رشته ی اقتصادازدانشگاه تهران هستم.

 لوگوی وبلاگ

ایران سربلند

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

 آرشیو

86

 لینک دوستان

به وسعت دنیا
« یا مهدی ادرکنی »
دوستداران حقیقت
کوثر
وبلاگ حامیان وطن

لوگوی دوستان






















آوای آشنا

اشتراک